Brennende Flagge (Foto: dpa)

ایران در آینه رسانه های اروپائی

جمع آوری از روزنامه فرانکفورتر روندشاو

اکتبر 2005

برگردان ناهید جعفرپور

 

La Repubblica

 

 

روزنامه معروف روم در باره سخنان خصمانه رئیس جمهور ایران احمدی نژاد و توضیحات وزارت خارجه ایران می نویسد:

" بعد ازتشنجی که در نتیجه سخنان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مبنی بر نابودی اسرائیل ایجاد شد ه بود، تهران تلاش می نماید آرامش را بر قرار نماید..(.....). وزارت خارجه ایران برخواسته های صلح آمیز ایران تاکید نموده است...(...).  نظاره گران بین المللی اعتقاد دارند که به احتمال قوی تندرویانی که وی را انتخاب نموده اند مسئول این اوضاع می باشند و یا شاید وی قکر می کند که ایران هیچ دلیلی برای ترسیدن ندارد.(....)".  
 
Corriere della Sera

 

روزنامه میلان در این باره می نویسد:

"دولت مذهبی ایران در مقابل نظم جهان ایستاده است به این دلیل تلاش میکند قدرتی اتمی بشود...(...) با این قصد که بتواند انهدام دولت اسرائیل را بعنوان هدف اصلی این رژیم زنده نگهدارد...(...).

اما در این ماجرا ریسک این وجود دارد که اروپا باز هم دوباره آنقدراز خود عکس العملی نشان ندهد و تنها خود را به اخطار دادن محدود کند تا اینکه آمریکا این بحران را وخیم تر نماید و به اقدامات نظامی رو آورد. در آن صورت باز هم بخش بزرگی از اروپا درست به مانند جنگ عراق بجای اینکه بدنبال دلائل بی عملی خود بگردند کار دیگری ندارند که بر ضد جنگ افروزی آمریکا به تحریک بپردازند".



 

 

The Times

 

روزنامه کونزرواتیو بریتانیائی در باره شکایت بر علیه لویز لیبی مشاور اسبق دولت آمریکا  می نویسد:

"این دومین دوره ریاست جمهوری آمریکا است که با این رسوائی ها لکه دار می شود. (....). روئسای جمهور کلینگتن، ریگان و نیکسون هم همگی با این چنین رسوائی های سیاسی و شخصی درگیر بودند بطوری که این رسوائی ها همواره دومین دوره ریاست جمهوری آنان را دچار مخاطره می نمود. آقای بوش شخصا زیاد هم بر علیه حمله های نظامی نیست. این واقعیت دارد. اصلا اوضاع به نفع او نیست. مشکلات او خیلی زود شروع شد حتی به 10 ماه هم نکشید. اما بطور تئوریمان وی هنوز وقت دارد ماجرا را دوباره سر و سامان دهد."

Independent

 

روزنامه لیبرال چپ بریتانیائی در این باره اشاره می کند که":

" شکایت بر علیه لویز لیبی (....) مقیاسی از گناه است که دست گناه کاران را رسوا می کند.

 دولت بوش برای حل مشکلات و معضلات گریبانگیرش دست به ریسک زده و با چنان خودخواهی و خود محور بینی به سازماندهی و توجیه جنگ ها رفت، که این جنگ ها برای وی مشکلات بزرگتری را به همراه آورد. همانطور که می بینیم امروز روی آوردن به این سیاست خونین، برای آمریکا بیش از 2000 کشته را به همراه آورده است و این مشکلات مجددا  برگشته اند و یقه رئیس جمهور آمریکا را گرفته اند.

"Le Monde":

روز نامه مستقل فرانسوی در باره اظهارات احمدی نژاد می نویسد:

ماسک ها افتادند. انگار که این لازم بود. احمدی نژاد با فراخوانش به دنیای اسلام مبنی بر پاک کردن نقشه اسرائیل از صفحه جهان ، دقیقا با همین چند کلمه ، تصویر نگران کننده یک رئیس دولت تندروی و قدرتمند را کامل نمود. بطوری که با هر اظهار نظر علنی دیگر بلند پروازی ایرانی فاحش تر و عصبی تر نمایان گشت. پشت پرده اظهار تنفر وی در صحبت هایش سیاستی تندرویانه قرار گرفته است. شیوه بیرحمانه این برگشت به گذشته ها بیش از یک پیش گوئی نحس است. این شیوه خود یک علامت خطر جدی است درست در زمانی که ایران بدون ملاحظه بلند پروازی اتمی خود را نشان می دهد.


"Daily Mail"

 

روزنامه بریتانیائی  دیلی در باره انتقاد تند و تیز نخست وزیر بریتانیا تونی بلر نسبت به سخنان احمدی نژاد گزارش می دهد:
دلائلی که باعث می شوند یک آکسیون بین المللی متحد بر علیه ایران انجام پذیرد به لحاظ  سیاسی ، دیپلماسی و اقتصادی  قابل اجراست. اما جنگ؟ حتی تهدید به آنهم می تواند جهان اسلام را بر علیه غرب بشوراند و دست آخر وضعیت بد تر از آنی شود که در حالت کنونی هست. آیا آقای بلر ( با این عکس العمل) کاملا به این قضیه فکر کرد  که برای مثال قبل از مصیبت و بدبختی درعراق چه چیزی را انجام نداد؟


"Salzburger Nachrichten"

این روزنامه می نویسد:

" احمدی نژاد با تهدیدات وحشتناکش علیه اسرائیل نفت جدید به آتش خاورمیانه می ریزد. نگرانی افکار عمومی جهان برای گسترش اتمی دولت ملا ها رشد نموده است. هر امیدی از بین رفته است که این دولت کلیدی در یک منطقه بحرانی خطرناک بتواند  خود را به جمع ملت های جامعه متمدن کشاند.   

روزنامه های آلمانی


"Bonner Generalanzeiger:

 

این روزنامه می نویسد:" فراخوان احمدی نژاد مبنی بر پاک کردن نقشه اسرائیل از صفحه زمین، به همه حق داد که در باره استفاده صلح آمیز ایران از برنامه اتمی شک نمایند. او با سخنانش مشخص می نماید که آنها چه نقشی را در خاورمیانه بازی نموده و همه را به رد مجدد برنامه اتمی ایران می کشانند. همچنین در کنار این مسئله با تهدیدات جاری سازمان حماس رابطه تنگاتنگ آنان با ایران مشخص تر می گردد. سازمان حماس با آکسیون های خونین انتحاری خود در هذرا نه تنها روند صلح در خاور میانه را مجددا خدجه دار نموده  بلکه آنطور که پیداست همانطور که احمدی نژاد اعلام نمود یک موج جدید خشونت را گشایش داد. گزارش هائی که خبر از این ماجرا می دهند که ایران ده ها نفر از رهبران القاعده را جا داده اند همچنین از این دید باید ارزش گذاری گردد . نه تنها اسرائیل بلکه سایر نقاط جهان هم خود را مورد مخاطره می بیند.

 


"Leipziger Volkszeitung":

 

روزنامه مردم لایپزیک می نویسد: " رئیس جمهور ایران در فراخوان خود چیزی به جز یک جنگ نابود کننده را اعلام نکرده است. باید با توجه به یک چنین هدف خشونت باری دیگر به این نیاندیشید که اهداف اتمی ایران چه چیزی را مورد هدف قرار داده اند. در اسرائیل همچنین سخنان جنگ برانداز احمدی نژاد باعث شده است که آنان بطوری قاطعانه از تبدیل ایران به یک قدرت اتمی جلوگیری نمایند.  این سناریو تهدید کننده سئوالات زیادی را پیش روی اروپائیان منتقد و همچنین تندرویان واشنگتن باز نموده است.

"Neue Westfälische":

 

این روزنامه می نویسد:" هنوزدولت اسرائیل از کارت بازی دیپلماسی استفاده می کند و بسوی شورای امنیت روی می آورد. اگر در شورای امنیت برای ایران تفهیم نگردد که  باید محدودیت های خود را رعایت کند، اجبارا موقعیت تهدید آمیزی بر قرار خواهد گشت. و بعید هم نیست که اسرائیل چون بارها در تاریخ اولین حمله را آغاز نکند.


"Nürnberger Nachrichten":

 

روزنامه نورنبرگی در باره ایران می نویسد:" پاک کردن، از نقشه برداشتن، انهدام، به آتش زدن و... واژه هائی هستند که برای نابودی اسرائیل تبلیغ می شود. فر اخوانی که خواهان کشتار خلقی است و به همین خاطر شورای امنیت را وارد میدان نموده است. احمدی نژاد بدون هیچ شکی می دانست که چه می گوید و حرف های او چه تاثیراتی در جهان خواهد گذاشت و چه عکس العمل هائی را بر خواهد انگیخت. در واقع وی هدف مند این واژه های مرگبار را به قلب دولت یهودی پرتاب نمود. دولتی که در هر حال بنظر می رسد آماده است حتی برای محافظت خود هم که شده به عکس العمل دست زند.

 

"Stuttgarter Zeitung":

 

روزنامه اشتوتگارد در این باره می نویسد:" دولت های اروپائی بدرستی در باره مسئله اتمی ایران تعمق فراوان برای ارجاع به شورای امنیت نمودند و حال باید با جدیت بیشتر این مسئله دنبال شود. البته این بسیار مشکل است که چین و روسیه را بتوان متقاعد نمود که باید اقدامات بیشتری از یک تحریم بی دندان نمود. ایران آنطور که پیداست سیاست خود را بر مینی عدم اتحاد اروپائی ها و عدم قاطعیت سازمان ملل و عدم موفقیت آمریکا در عراق برنامه ریزی می کند. غرب باید به ملا ها نشان دهد که آنان کور خوانده اند و محاسباتشان غلط است.

"Mittelbayerische Zeitung":

 

رئیس جمهور جدید ایران مردم را تحریک می کند و می گوید باید اسرائیل را از نقشه پاک کنیم. از سوی دیگر پافشاری روی برنامه اتمیش می کند و همه می دانند که ایران خواهان ساخت تسلیحات کشتار جمعی است. اما دولت آلمان چه می کند؟ دولت آلمان این حرفهای احمدی نژاد را غیر عاقلانه و از روی بلند پروازی و ... دانسته اما خطری هدفمند برای  انهدام مناسبات خارجی نمی داند. این جملات کوچک به هیچ وجه تنها برای همبستگی با اسرائیل نیست بلکه احمقانه و خطرناک است زیرا که آلمان هم در دایره جنگجویان خدا قرار گرفته است .آیا باید صبر نمود تا بزودی در مونیخ یا هامبورگ و یا برلین بمبی به هوا رود؟

"Lausitzer Rundschau":

 

این روزنامه می نویسد:" حال دیگر چه می شود؟  دنیای دمکراتیک حال در مقابل این سئوال قرار گرفته است و تا کنون بغیر از اعتراض به احمدی نژاد هیچکونه پاسخی دیگر داده نشده است. آیا باید این کشور را همانطور که اسرائیل می خواهد از سازمان ملل بیرون نمود. باید توجه نمود که تحریم و ایزوله کردن ایران این کشور را کامل در دستان تند رویان قرار خواهد داد و راه رفرم و طرفداران رفرم در ایران را مسدود خواهد نمود و خسارات فراوان به آینده این کشور خواهد زد. در شرایط کنونی و بعد از این واقعه تصمیم گیری کاملا مشکل است . هیچگونه بدیلی برای دیالوگ با ایران وجود ندارد. در حالیکه امروز بیش از هر زمانی دیگر باید با ملا ها از طریق پیغام های روشن و صریح وارد صحبت شد. امید داریم که تمامی رهبران ایران همچون رئیس جمهور ایران فکر نکنند. 

"Neue Osnabrücker Zeitung":

 

روزنامه اوزنابوروک می نویسد:

 

یک نسخه برای دوری از خطر وجود ندارد چون ایران به اندازه کافی قوی هست که بتواند کوتاه مدت در مقابل فشار بین المللی ارزاندام کند. اما مهمتر از همه توسعه سیاسی، اقتصادی و نظامی و مجموعه استراتژی است که باید جهان را در مقابل چنین بلند پروازی هائی محافظت کند. عاقلانه این است که احمدی نژاد را در چنان اقلیت محظی کشاند که دیگر نتواند این چنین در خلاف مسیر حرکت جهان حرکت کند. ایرانی ها باید ببینند و بفهمند که تا چه اندازه رئیس جمهور کشورشان به منافع آنان ضرر می زند. هرچه سازمان ملل قاطعیت بکار دهد موفقیت بالا تر خواهد بود. تهران در مقابل تمام جهان. یک چنین موقعیتی هیچگاه از سوی شیعیان نباید مجددا رخ دهد.  

"Schwäbische Zeitung":

 

" بالاخره رئیس جمهور بی تجربه ایران صحبت خود را کرد و نشان داد که چه در کله بسیاری از آدم های دنیای اسلام می گذرد. بله از دید آنان اسرائیل باید منهدم شود اگر حالا هم نشد نسل آینده باید این کار را کند. این هم غلط است که فکر کنیم تنها حماس و جنگجویان حزب الله و یا کله بتونی های ایرانی فقط این طوری فکر می کنند. حتی آتونوم های فلسطینی هم این چنین فکر می کنند البته نه به این لفظ و غلظت  و یا بعد از خوردن اولین چائی بلکه زمانی که خیلی با آنان نزدیک شوی این حرف ها را خواهی شنید".

"Hessische/Niedersächsische Allgemeine":

 

" اختلافات میان دنیای دمکراتیک غرب و تندروی اسلامی  تهدیدی جدی را به همراه می آورد. حتی اروپا هم هم اکنون بخوبی فهمیده است که در خط حمله تندروهای اسلامی قرار گرفته است. افزون بر این دیگر روشن شده است که ایران در خط ساخت تسلیحات اتمی پیش می رود. در این باره دولت های اروپائی به شدت عکس العمل نشان داده اند. خطر این حس شده است که ایران بزودی کلاهک های اتمی خود را بسوی اسرائیل روانه کند. این خطری جدی برای صلح جهان است. احمدی نژاد با سخنانش تلاش نمود با سیاستی خطرناک  اسرائیل و اروپا و آمریکا و در نهایت جامعه بین الملل را تحریک نماید و خطری جدی را اعلام کند. بوی خشونتی گسترده در خاورمیانه به مشام می رسد."

"Heilbronner Stimme":

 

" چه چیزی گیر یک ملت می آید زمانی که چرخ های دمکراتی در کشورش وجود ندارد ولی در یک انتخابات دمکراتیک رئیس جمهوری را انتخاب می کند که خواهان پاک کردن کشوری دیگر از نقشه جهان است؟ این سخنان بر خلاف حقوق ملت هاست. خطرناک است و ..... این طرز تفکر تنها بیان گر آراء مخفی اکثریت ایرانی ها نیست بلکه طرز تفکری است که در اکثر جوامع اسلامی وجود دارد.  موضوع این جاست که انسانها را بخاطر ریشه یهودی بودنشان مورد خطاب قرار داد. این قاعده نه تنها در ایران بلکه در افغانستان و پاکستان و اکثریت جهان اسلام دنبال می شود. حتی اگر مبارزه با اسرائیل یکی از خواسته های سیاست خارجی دولت ایران باشد در اینجا دیگر موضوع بر سر  مشکلات ایران نیست بلکه موضوع بر سر خطر هائی است که جامعه بین الملل را تهدید می کند. جامعه بین الملل باید عکس العمل شدید نشان دهد و تشخیص دهد که دمکراسی برای هر کسی خوب نیست.